Recordo les llargues i agradables xerrades de treball a la
seu de l’associació que vam mantenir, de tota mena de temes, professionals, artístics,
filosòfics, i fins i tot personals. Va ser un home que em va donar suport i em
va oferir a més la seva amistat incondicionalment. Sempre recordaré aquests
agradables i sincers moments compartits.
Gràcies a la seva tenacitat i als seus contactes es va obrir
el maig de 2003 l’espai Les Golfes de Can Fabra, Factoria d’Arts Escèniques, on
l’AADPC va poder organitzar, tallers, estades, jornades, cursos, lectures
dramatitzades. Era un gran espai a Sant Andreu que es va crear al servei dels
professionals de les arts escèniques amb el suport d’una oferta de beques per
facilitar les condicions d’accés i utilització. Va ser una porta oberta a mil
tres-cents metres quadrats per a les arts escèniques. Deia l’Editorial de l’Entreacte quan es va inaugurar «...Cal esperar, doncs, que amb la posada en funcionament d’aquests
Centre Artístic, moltes produccions de les arts escèniques independents puguin
rebre un impuls enriquidor així com una
millor difusió de les seves propostes...»
L’Hermann va ser també, un dels impulsors de la Plataforma de la Cultura per a
un Consell de les Arts de Catalunya. El Consell de les Arts que avui dia no és més que una entitat ‘decorativa’, ben diferent del British Council que
va ser un dels models inspiradors del que es pretenia fer.
Pel seu prestigi, va esdevenir president de l’AADPC l’any
1997. Però l’Hermann de seguida se’n va adonar que a part de la lluita
sindical, —lloable i utòpic propòsit, en el model social en el que continuem
immersos—, que hi havia un gran
potencial en el treball que s’estava fent, i no va tardar gens en donar-hi
suport. Sempre li ho he agraït. S’hi va posar al davant, i jo vaig acatar
agradablement la nova direcció, i s’hi va implicar, es van reprendre i crear noves activitats, tertúlies, debats, conferències, cursos de formació i reciclatge professional
i moltes altres diverses actuacions, va ser l’impulsor d’una línia
culturitzant, perquè creia que els professionals, a part de defensar els seus
drets, han de ser també i primordialment artistes. Molts dels autors que es van
publicar a la col·lecció Teatre-Entreacte durant el període 1997-2009 van venir
proposats per ell, i algunes d’aquelles obres sortosament van poder ser
llegides i estrenades.
Relato a continuació alguns dels records extrets d’Entreacte que
també m’agrada compartir de l’any 2003. Es va implicar en la la Plataforma
Cultura i Espectacles contra la guerra. I també davant d’unes eleccions va
formular les següents preguntes als representants dels partits polítics: «Donat
que a Catalunya hi ha uns dos mil actors i que en aquests moments els centres
de formació posaran en els mercat de treball una gran quantitat de nous professionals,
com es plantegen els processos d’inserció professional? Com es pot contribuir
des de la Generalitat a impulsar un procés de normalització de l’actor en la seva
condició de treballador? Com es pot aconseguir la necessària cobertura social
que garanteixi la seva dignitat?» Aquest any també va obtenir el Premi
Ciutat de Barcelona en la categoria Arts Escèniques per la direcció de Fabricant
de monstres, estrenat a l’Espai Brossa i en paraules del jurat “no tant
sols per aquest muntatge, sinó per la seva aportació al teatre alternatiu i pel compromís des de fa molts anys en que ha
estat vinculat a la renovació del teatre de la ciutat”. I en la seva carta de
comiat a la presidència de l’AADPC després de dos mandats continuats publicada
a l’Entreacte 127 de juliol-agost 2005, en un dels paràgrafs deia: «...Queden,
tanmateix, moltes i moltes coses per fer. La perspectiva de futur de l’AADPC
passa per la persistent i constant presència dia rere dia en la defensa dels legítims interessos,
artístics i laborals del col·lectiu, i en l’enfortiment i la maduresa de la veu
plenament representativa davant de les administracions públiques i els
col·lectius empresarials públics i privats...»
L’Hermann Bonnín, sens dubte ha estat un home imprescindible
en el panorama del teatre a Catalunya. Molts altres mitjans espero i sé que en parlaran més abastament. Renovador allà on s’hi ha posat, Institut
del Teatre, Centre Dramàtic de la Generalitat, actor, director, promotor, arranjador
de projectes, i moltes altres, lloables, necessàries i imprescindibles activitats
encara. Una gran pèrdua. Descansa en pau Hermann. Un petó i una abraçada.