Arxiu del blog

de juliol 21, 2016

UNA RESIDÈNCIA, UNA EXPERIÈNCIA MÉS

Ha estat molt satisfactori formar part de la companyia que s’ha plantejat posar en escena, i ho ha fet, un clàssic força difícil, un Shakespeare, Un somni de nit de Sant Joan, en una residència a la Nau Ivanow, un espai de creació, segons s’anomena. Cinc setmanes d’assaig i quatre representacions. Això és tot. Disset actors, no joves precisament, en això consisteix el projecte, han estat necessaris per cobrir tots els personatges d’aquest projecte en la versió de Josep Maria de Sagarra, adaptada i dirigida per l’Adrià Devant. Una experiència boníssima, com ja he dit, però sobre la qual vull fer algunes reflexions.

Primera: Sembla ser que l’Adrià Devant, el promotor del projecte, ha optat per la versió exquisida del text d’en Sagarra per ser la que segons ell més fidelment respecta l’original del bard. Evidentment, i ja li vaig dir, amb això ha anat en contra de les corrents majoritàries del nostre teatre català que potser primen altres versions més que aquesta. És una opció totalment respectable, i que els entesos, si els hi ha, haurien de considerar perquè us asseguro que la gent que ha vingut a veure ha quedat molt satisfeta i paradoxalment l’han entesa, cosa que no sol passar massa sovint en algunes de les posades en escena que es fan d’aquest autor. Mèrit de tots plegats, evidentment. Fantàstic.

Segona: La Nau Ivanow. Un espai de creació. Hi ha un logo de l’Ajuntament de Barcelona a la porta. Sí, s’hi assaja bé, fins i tot hi ha una font d’aigua a la sala d’assaig, i a l’estiu s’agraeix. Ara bé, a l’hora de fer les representacions, t’has de portar les teves tarimes o plafons, o hauràs de fer-les sobre un terra de ciment. Allò que diem de “trepitjar fusta” els que ja portem anys en l’ofici, en aquest espai de creació no t’ho proporcionen. Altrament, hom espera veure en algun moment al responsable de la sala, però l’única presència d’aquest espai esdevé la d’una noieta molt simpàtica amb una samarreta amb la inscripció del nom de l’espai de creació.

Tercera: L’equip. És lloable sens dubte l’esforç que hem dedicat tots plegats, incloent-hi el director, el tècnic, el músic i els ajudants de producció. Disset actors, aquesta mena d’actors, dels que ens apuntem a tots els projectes dels quals l’únic que hi aconseguim no és més que el goig de la pràctica del nostre ofici. No en veiem ni un cèntim d’euro i potser algunes vegades, tant li fa. Però, pensant-ho bé, cal que com a mínim, que els responsables de la sala i els de les institucions també implicades, Ajuntament, Generalitat, Fundació Nau Ivanow, i altres, facin acta de presència per avaluar i si cal, promocionar les experiències que ells mateixos diuen que promocionen.

Els actors, som creadors, però no som mai treballadors mesells que treballen per a la glòria del seu amo. Si realment s’estimula la creativitat, també s’ha d’apostar perquè aquesta creativitat es difongui. El que es fa per fomentar la creativitat és insuficient. Els productes que esdevenen artístics han de poder tenir volada, sinó aquest estímul que les institucions i els seus afins diuen que fan, no és més que un engany que a curt o a  llarg termini pot esdevenir si no nefast, sí innocu i contraproduent per ambdues parts, pels promotors, pels creadors i per a la cultura en general.

I per altra banda, hem de continuar creant, siguem grans o joves, però les condicions per continuar fent-ho continuen sent insuficients. Ningú no ha de tenir motius per llençar la tovallola. Som-hi.