Arxiu del blog

de desembre 30, 2015

Des del camerino

Gran Diccionari de la llengua catalana
n camerino
Etimologia: de l’it. camerino, id
masculí Cadascuna de les cambres destinades als actors per a vestir-se, reposar, etc.
 
UN CAMERINO
EL CAMERINO EN QÜESTIÓ
Aquest etcètera de la definició del diccionari vol dir moltes coses en realitat. Per exemple, el que més s’assembla al camerino destinat als actors en el muntatge Testimoni de càrrec de l’Agatha Christie que estem fent al Teatre del Raval és el camarot dels germans Marx. Divertit sí, però atapeït també. Som tants actors a la companyia que fins i tot el passadís entre camerinos s’ha habilitat com a tal, igual com passa a les urgències dels hospitals públics que hi ha llits fins en els passadissos. I sort que no hi ha regidor, perquè durant la funció amb tanta gent entrant i sortint del camerino a l’escenari i a l’inrevés, faria més nosa que servei, encara que, que no hi sigui és millor perquè a l’hora de les engrunes sempre serà un de menys a repartir. Val a dir, no sé si per sort o per desgràcia, que la intimitat i el repòs necessaris que teòricament ha de propiciar el camerino abans de cada funció, en aquesta ocasió són inexistents. La necessitat de ‘trepitjar fusta’ és la nostra feblesa, i fa que tot i amb aquestes condicions ningú hagi posat massa objeccions sobre aquest tema del camerino ni sobre cap altre tampoc, tots som conscients d’on som, i del que hi ha, no som al Nacional, i estem molt contents i il·lusionats amb el rol que ens ha pertocat. Gosaria dir però, que aquesta manca d’intimitat en el camerino li està anant força bé a l’espectacle, diria que li està creant la comunicació interna imprescindible que alimenta aquella utòpica catarsi que tots plegats sempre volem aconseguir amb la nostra feina a l’escenari. Aquest camerino està esdevenint, a part de ser un lloc compartit, un espai d’intercanvi d’humors —físics i psicològics—, i de vivències, on l’exercici escènic es retroalimenta quotidianament, i també un lloc imprescindible de desinhibida tertúlia a la que a diari s’hi apunta tothom de la companyia. Tot això és bo, i em fa pensar en l’esperit que teníem els anys que vaig començar a fer teatre en els quals compartir-ho tot era un dels principis bàsics. Crec que és el que tenen els muntatges amb molta gent, tant en els teatres de petit format com en els grans, es fa comunitat i es fomenta el corporativisme i la companyonia, en el cas contrari la proposta que s’està fent desafortunadament es dilueix imprevisiblement i desapareix en l’anonimat per molt exitosa que sigui.

Però, no és això companys, no és això! El nostre univers fa moltes aigües. La incertesa artística i econòmica de la nostra feina i del nostre món de la faràndula continuen sent la tònica que plana sobre l’ofici que tant estimem. Sense anar més enllà, llegiu sinó el que diu la jove companya Estel Solé en una entrevista a la revista Núvol, “Barcelona ha d’entendre que el teatre és una indústria”. 
El camerino companys, és el de menys. Bon any nou.