Arxiu del blog

de març 02, 2015

En memòria de la Rosa, la Novell

Recony!, quanta gent que se’n va sense que li toqui. Això és el primer que m’ha vingut al cap al llegir el titular del diari que deia que la Rosa Novell ens ha deixat. La vaig veure per última vegada en la seva darrera interpretació al Romea gràcies a l’estratègica dramatúrgia ideada per l’Abel Folk en la posada en escena de L’última trobada de Sándor Márai i la vaig poder saludar en acabar la funció, constatant el bé que portava la seva mancança de visió conseqüència ja de l’enfermetat que arrossegava, admirable la seva enteresa, sí senyora! Amb la Rosa ens coneixíem des que ens vam professionalitzar en les convocatòries dels exàmens a l’Institut del Teatre de l’any 1974, i ens vam conèixer una mica més a l’escenari el 1982 amb El príncep d’Homburg, de V. Kleist, dirigida per Ricard Salvat al Romea, i el 1983 a la Villarroel amb Deixeu-me ser mariner de J. Serra i Fontelles i direcció de Beno Mazzone. I ens vam veure en estrenes i vam parlar en moltes altres ocasions, sempre molt amicalment, sempre sobre el nostre comú univers, el teatral.

Pel coneixement que tinc d’ella, crec que el trepitjar l’escenari sempre ha estat de les coses que més l’ha realitzada, ha estat la seva principal catarsi professional. L’amor al teatre, i el seu pragmatisme és el que sembla que la feien feliç. I això és el que també ens fa feliços a uns quants entre els que també jo m’hi compto. Uns romàntics resistents imprescindibles, gosaria afirmar. És per aquí on sempre que parlàvem coincidíem. Estimar l’ofici és admirable i imprescindible i més avui dia donades les circumstàncies adverses en què generalment estem sumits.

La munió de gent que hi havia en el seu comiat és una mostra de la quantitat de persones amb les quals la Rosa havia tingut una bona relació, és admirable! Vaig sentir però diferents i diversos encara que amables comentaris sobre el seu caràcter cabut i de difícil tracte, un tret del seu caràcter que tampoc ens sorprèn als que mínimament l'hem coneguda, i amb tot, m’ha semblat força bo que la gent ho recordés sense agrors afegides. El cert és que dóna la impressió que ha estat una dona de caràcter fort i que ha lluitat i ha aconseguit els seus propòsits, i això si més no, és d'agrair i força lloable.

Vull recordar-la de dues maneres, com la Rosa a nivell personal, i també com la Novell dins l’àmbit professional. El teatre és un art en viu i la semàntica amb la que ens hi referim ha de ser viva també i de rigorosa actualitat, per això no m’agrada gens allò tan antic de “dama del teatre”, com tampoc m’agrada allò que també es diu dels “repartiments de luxe”. Deixem-nos de qualificatius atàvics, —dames, cavallers, luxes—, simplement, la Rosa, la dona, o la Novell, l’actriu.


Rosa, companya, m’agradarà recordar-te amb la teva controvertida personalitat. Una abraçada.