El muntatge que he
vist en el Romea
està plantejat amb un espai central a quatre bandes suposo que per suprimir la quarta paret que implica tractar el muntatge a la italiana, però per mi, no s’ha
suprimit la quarta paret, sinó que se n’han posat tres més. Quatre parets
que en alguns moments, quan s’ultrapassen, fan somriure o et deixen perplex,
com per exemple, quan els morts s’aixequen i se’n van d’escena, o quan es fa el
mim del galop en una cacera amb un cavall que no hi és, o quan un actor sol·licita
a un espectador que li faci de cangur guardant-li el cabasset amb el nen. En un
text èpic com aquest, al meu parer, aquests trencaments no hi aporten
dramatisme, tot al contrari, són concessions innecessàries en un plantejament
dramatúrgic seriós com aquest text exigeix. No m’agrada que per l’estètica del
plantejament formal de l’espai escènic se’n sacrifiqui l’eficàcia del relat. Amb
aquestes quatre parets que en certs moments esdevenen insuperables, els matisos interpretatius
intimistes tenen un escull molt difícil de resoldre, es transformen en reptes
inassolibles per alguns dels intèrprets més inexperts. La força del text i la
brutalitat que se’n desprèn, —que ens podrien fer pensar en els relats èpics i
impactants del llenguatge del cineasta Akira Kurosawa—, es dissolen i suavitzen amb l’amabilitat dels
plantejaments formals de l’espai i dels personatges creats. Tot això no ha
estat cap impediment però per poder gaudir de l’espectacle. La història que
s’explica és difícil i complexa, i està ben explicada, per això alguns
espectadors que sembla que no han vist massa teatre senten l’impuls d’aixecar-se
i cridar ‘bravos’ quan l’obra s’acaba; jo també voldria afegir-m’hi, però la
presència de les quatre parets m’ho han impedit en aquesta ocasió. Jo sempre vull
aixecar-me i dir ‘bravo’ cada dia que vaig al teatre.
No m'ha preocupat mai la quarta paret, però quan he hagut de treballar en un espai central amb públic a quatre bandes sé que les dificultats que l'intèrpret ha de superar són majors tècnica i emotivament.