Arxiu del blog

de desembre 05, 2013

La pregunta: Vols que el teatre català sigui independent?

Estic, no fart encara, però sí força tip de sentir conjectures, contradiccions, mentides, estratègies i tota mena d'embolics respecte sobre quina ha de ser la pregunta, de com s’ha de fer la pregunta, de si se n’ha de fer més d’una, de si és legal, de ni no ho és... en fi, la cosa no crec que hagi de ser tan complicada. Intentaré fer-me-la jo mateix la pregunta, i així reflexionaré una mica sobre el tema, ja que això és la base d’aquest bloc.
Per començar, suposem que em fan la pregunta de l’encapçalament. «Vols que el teatre català sigui independent?» Mireu, si aquesta fos la pregunta, us diré, que ja m’agrada i que sens dubte respondré, —sí i tant que vull! Be, diré, ‘sí’, a seques, s’ha de respondre si o no, oi?
Jo vaig començar fent teatre independent, sí, i no he renunciat mai als meus orígens, ni ho penso fer. Això no vol dir que vulgui tornar enrere ni que qualsevol temps passat fos millor, tot al contrari. El resultat de la consulta m’agradaria que determinés que, el teatre català ha de ser independent, que el nou teatre català ha d’esdevenir a mode d’aquell que vam viure i que permetia fer gires i molts bolos per Catalunya a molts grups i companyies, perquè els programadors i els dinamitzadors culturals d’aquell temps també formaven part de la moguda del teatre independent, n’eren còmplices, i feien també que el públic participés de l’esperit d’aquell nou moviment teatral. I no solament érem d’aquí les companyies de teatre independent, sinó que també hi participaven companyies de la resta de l’estat espanyol. Estic segur que avui dia molts firmarien per poder fer amb els seus espectacles una cinquantena de bolos, que se’n feien més encara, us ho asseguro.
Però. El teatre català, no sé si vol la independència. En realitat ja tenim un teatre nacional, més ben dit, en tenim dos, o és que potser en necessitem un altre que s’anomeni Teatre Nacional Independent. De dramaturgs (quan jo feia d’editor en vaig publicar gairebé un centenar) no ens en falten, fins se n’exporten alguns, un o dos com a màxim, eh?, no ens fem il·lusions. De talents consolidats i de nous valors en la direcció i en la interpretació no ens en falten tampoc, malgrat hi hagi una munió de desconeguts que no són ni a la llista d’espera. Fa anys que els emprenedors i les emprenedores (maleïts neologismes) neixen en la mateixa quantitat amb la que desapareixen. A qualsevol producte malgrat no sigui més que una obra artesana se l’anomena i es cataloga com a indústria o empresa cultural. Els sindicats i les patronals del sector es donen el bec i resten impassibles davant de la manca creixent de possibilitats de treball en el sector i també resten impassibles a l’entorn de la banalització de la cultura (veieu l’article del Núvol).
Aquesta és la meva deformada i segurament simplista visió panoràmica, però no veig tampoc cap front que parli de la independència del nostre teatre. Els polítics amb la seva impopularitat creixent per no perdre la poltrona ens estan instrumentalitzant per totes bandes amb les seves maquiavèl·liques i lerrouxistes estratègies pseudopopulistes i l’únic que aconsegueixen és crear Tartufs a dojo.
Potser el teatre català no vol la independència, o potser a alguns la ‘no independència’ ja els va bé i per això no es pronuncien. M’agradaria però poder analitzar les variables i les influències que fan que el teatre català és trobi en l’estat en què es troba, i no només pel sotmetiment històric polític i cultural de l’estat espanyol amb el greuge evident i indiscutible patit durant l’època de la dictadura, sinó en l’estat en què es troba el teatre que hem anat desenvolupant en els anys que portem en això que tots plegats hem convingut en anomenar democràcia.

Sí, em reitero, jo vull un teatre català independent. Un teatre que aporti valors culturals. Un teatre que sigui el model i la base de la nostra llengua i cultura. Un teatre que la seva característica diferencial sigui que interessa al poble i no tan sols a la burgesia. Un teatre que reflecteixi les inquietuds socials locals i globals. Un teatre que apassioni als que el fan i als que el veuen. Un teatre que faci fer cues a les taquilles dels teatres. Un teatre que sigui art en viu. Un teatre com aquell que fèiem en l’època del teatre independent, fet amb il·lusió, autoaprenent l’ofici i cultivant-lo dia a dia, amb un compromís clar, que serveixi i aporti valors artístics i culturals a la societat, tal com ho vam intentar fer en aquell moment, combatent als poders que imperaven aleshores, i així poder sortir de l’ermàs cultural heretat de la dictadura feixista, una herència no gens residual i lamentablement encara no exhaurida. 
Bé, em quedaré reflexionant a l’espera de qualsevol pregunta. Bones festes!