Hi ha a un fotimer per tot arreu de petites sales on s’hi fa teatre. Moltes, moltes. Fa anys que en van sorgir unes quantes, les primeres, que es van autoqualificar com a Sales Alternatives. Algunes ara es diuen de proximitat.
Alternatives a què? Ni estava clara en aquell moment
la seva autoqualificació. Recordo d’haver sentit el comentari d’un responsable
d’una d’aquestes sales que deia “hem de competir amb ells” i es referia als
teatres comercials propers. No!, a mi això mai m’ha semblat una alternativa.
Les sales petites a part de ser estructuralment diferents crec que tenen una
altra missió. I la realitat actual és que hi ha de tot, és un “totum
revolutum”.
Hi ha sales que fan uns espectacles que només poden
fer-se en aquell espai concret, sembla que no tingui sentit que es facin enlloc
més, i això tampoc és bo, els espectacles han de poder moure’s. Hi ha
espectacles personals i unipersonals que necessiten de més volada, i potser un
únic i petit espai no els deixa dimensionar-se. La petita proximitat amb el
públic que sovint hi ha en aquests espais teatrals, crea una confidencialitat
bona per una banda però que pot arribar a trair al propi intèrpret perquè
aquest no pot arribar a projectar ni la veu ni els propis sentiments que realment
el personatge li demana. I també a vegades tot esdevé tant petit que en
ocasions es torna imperceptible. En alguns espais a l’intèrpret ni li cal
impostar la veu ni utilitzar l’expressivitat corporal, tot és tan a prop que sembla
que temi que projectant-se podria esdevenir agressiu, i és clar, això li anul·la
la interpretació, i li fa que el personatge no s’exterioritzi i que la
interpretació es quedi en un simple acte íntim amb unes possibles bones intencions
comunicatives només. No, no m’agrada això, no em convenç. Les interpretacions
amb aquestes característiques no són teatrals ni convincents. En el teatre,
tant el gest com la veu han de ser orgànics, expansius i projectats.
I un tema més prosaic, no artístic, quants espectadors
necessita una petita sala amb aforament petit per què li surtin els números? Em
refereixo als sous d’actors, de tècnics, de directors, de gestors de la sala,
etc. etc.? Impossible, ningú pot aconseguir un petit sou treballant en aquestes
petites sales. I això no és precisament el que les ha de caracteritzar com a
alternatives. L’alternativa a no guanyar-se la vida no és una alternativa, és
l’estigma.
Jo, il·lús de mi!, a vegades m’he arribat a imaginar a
somiar que algun dia les coses podrien arribar a canviar. He imaginat que el
sistema de subvencions ha canviat de manera que aquestes per l’únic que
serveixen és per compensar les pèrdues. O sigui que no se subvenciona per la
creació d’un espectacle sinó que se subvenciona complementant-ne el que calgui
per tal de compensar-ne les possibles pèrdues que l’espectacle pugui tenir.
D’aquesta manera des dels que produeixen fins els que programen els espectacles,
ja des del començament, haurien de tenir cura de les seves responsabilitats,
tant econòmiques com artístiques. Potser aleshores, sí que es podria recuperar
allò de sales alternatives, que d’haver-n’hi n’hi han, ja ho he dit, sales que
aposten per programacions diferents a les dels teatres institucionals i els
teatres comercials i que realment haurien d’estar protegides perquè són el
germen de la creació.
És clar que, deixant de banda el meu imaginari oníric,
tenim que els que atorguen les subvencions, són en general, tècnics i dirigents
polítics i/o afins, que fan prevaler i/o imposen els seus criteris per sobre
dels que realment genera i hi ha en el mercat artístic, que cada dia és més i més
complex i abundant de produccions de tota mena.
I acabo, les dues últimes obres interessants que he
vist i que realment poden ser
considerades com a alternatives en espais alternatius han estat: Clarissa de Carlos Be a la
Badabadoc, i Bye, bye, Horts dels cirerers d’A. Txèkhov al Dau al
Sec.
Els he gaudit, sí, però em sembla que ja no hi són a
la cartellera. Alternatives sí i efímeres també. Salut i bon teatre!