Arxiu del blog

de desembre 31, 2018

L'humor, que no falti


No sabia com posar-m’hi, però finalment vaig aconseguir fer el recordatori que acostumo fer per desitjar un bon any per aquestes dates a amics coneguts i saludats. Tenia unes fotografies fantàstiques de la lectura al Romea de Fes de Federico per a mi que ha estat l’últim escenari que he trepitjat aquest 2018. Però no té cap gràcia enviar una imatge teva als que ja et tenen més vist que la una i que tant els hi fa que sigui o no l’última funció que has fet. Després de donar-li algunes voltes, constato el que ja sabia. No estava d’humor en el moment que em vaig plantejar fer el bon any d’enguany. 

Doncs, o recupero l’humor o no cal que enviï res a ningú. Agafo una de les cent frases cèlebres del Groucho i una Mafalda del Quino publicada a El viejo topo que em fan recuperar una mica l’humor i m’hi poso. I surt el que surt gràcies a ells, gent amb gràcia sens dubte. Ho faig i ho envio, i molts dels que ho han rebut, molt amablement em retornen el desig de felicitat. Gràcies. 

Curiosament després d’un primer enviament, llegeixo un parell de coses que em reforcen aquest humor que tenia una mica rovellat, han estat els articles del Javier Cercas a  El País i un altre de l’Amos Oz en el digital catorze.cat. Els reprodueixo a continuació perquè em semblen imprescindibles per començar aquest nou any amb una mica d’allò que no podem oblidar en cap moment, l’humor. 

Bon any a tothom!  
   

Javier Cercas, El País 30/12/2018  "... l'humor és la feliç vàlvula d'escapament del pànic, és el consol dels que no tenen consol, és una arma de destrucció massiva de totes les certeses, és el sentit de qui sap que no té sentit o no es conforma amb que l'únic sentit sigui la mort (perquè sense mort no hi ha vida), és l'alegria pletòrica i sense esperança que resulta de l'adhesió sense escletxes a la realitat, que és insuficient i efímer, però és l'únic que hi ha ... "


Amos Oz 31/12/2018 https://www.catorze.cat/noticia/11752/contra/fanatisme

  • El sentit de l'humor és un gran remei. Mai a la vida he vist un fanàtic amb sentit de l'humor. Ni he vist que una persona amb sentit de l'humor es convertís en un fanàtic, a no ser que ell o ella hagués perdut el sentit de l'humor. Amb freqüència, els fanàtics són molt sarcàstics i alguns tenen un sarcasme molt sagaç, però gens d'humor. Tenir sentit de l'humor implica tenir habilitat per riure's d'un mateix. El relativisme és l'habilitat de veure't tal com els altres et veuen, d'adonar-te que, per molta raó que un senti que té i per molt terriblement equivocats que estiguin els altres, en l'assumpte hi ha cert aspecte que sempre té el seu toc de gràcia. Com més raó té un més graciós es torna. 
  • Si pogués comprimir el sentit de l’humor en càpsules i després persuadir poblacions senceres perquè se les empassessin, immunitzant així el món contra el fanatisme, potser accediria al Nobel de medicina abans que al de literatura. Però, compte. La mateixa idea de fer que els altres s’empassin les meves píndoles pel seu bé està lleugerament contaminada de fanatisme. El fanatisme és més contagiós que qualsevol virus. Es pot contraure el fanatisme fins i tot en intentar vèncer-lo o combatre’l.