Arxiu del blog

de juliol 03, 2017

Una queixa universal

Al·lucino! Quaranta cinc anys fa ja de quan vaig veure Quejío del Távora al teatre CAPSA, un teatre que fa temps que no hi és i en el qual vaig debutar com a professional l’any 1975 amb una obra del Pedrolo, un autor nostre sovint força oblidat.
Gràcies a una amable invitació del Poliorama he pogut tornar a veure aquell muntatge. En tenia un lleu record a la memòria d’aquell  espectacle de La Cuadra de Sevilla i en tornar-lo a veure he recordat les emocions que aquell muntatge em va produir. Quejío és més que un clam esfereïdor, és l’adn, és la representació de l’essència colpidora d’una consciència. Un AI!!!, una queixa universal. Li podran passar quaranta cinc anys més i aquest muntatge continuarà sent una expressió d’un sentiment d’un poble. Admirable!
Aquest Quejío també és nostre! Veure aquest espectacle però m’ha fet pensar en si hi ha una altra essència diferent, un adn del nostre teatre. M’agradaria haver vist, o poder veure als escenaris encara que sigui de tant en tant alguna cosa nostra que fos colpidora com aquest —Quejío. Un clam universal i esfereïdor que representi la nostra atàvica i sempiterna veu.
Al teatre veig moltes coses que m’interessen i altres que no tant, però lamentablement no recordo d’haver vist mai allò que fos, i que hauria de ser la característica pròpia diferencial de la nostra essència dramàtica.
Som un país que som immillorables absorbint tendències, i en això som capdavanters, però m’agradaria que algú, algun dia em mostrés l’adn del nostre drama universal com a poble, i així poder compartir el nostre quejío particular, si és que hi és.
No és perquè sí, que hi ha, o hi havia fa anys enrere un teatre a cada poble, alguna cosa deu significar això, oi? En democràcia, molts d’aquest espais d’aquesta important xarxa per a la representació teatral han estat remodelats i gestionats per les administracions i potser degut a això han perdut l’atàvic esperit popular que els va crear. Potser és per aquí, en aquests espais teatrals que jo crec que s’hi podrien trobar traces arqueològiques d’aquest adn nostre. Unes traces que no les trobarem de ben segur en les superproduccions d’aquí o de fora. Ha de ser alguna cosa elemental, essencial, no gens complexa, i a l’abast de tothom, un clam, el nostre clam.
Seguiré expectant però, perquè m’agrada la praxi i la catarsi teatrals, i cercar-ne la seva gènesi sempre m’ha inquietat. I si això que tant busco resulta que no és tan universal com m’agradaria que fos, sinó que tant sols és quelcom banal o amè o per passar l’estona només, doncs potser ja en tindré prou, ja em semblarà bé per descomptat! No per això deixaré d’estar enamorat de la nostra immortal musa Talia.