Arxiu del blog

de març 18, 2016

Treballadors o mercenaris?

Lamentablement no és nova la noticia que ofereix el manifest de l’associació d’actors en el dia mundial del teatre. La precarietat laboral del sector teatral és endèmica, i ho dic amb coneixement de causa ja que enguany celebraré el meu setanta aniversari i els meus gairebé quaranta anys de dedicació a aquest ofici. L’any 1974 vaig poder treballar professionalment al desaparegut Teatre CAPSA del carrer d’Aragó-Pau Claris perquè tenia el carnet de la CNS (Confederación Nacional de Sindicatos), si no, no hi hagués pogut treballar. Més endavant, amb la democràcia, ja no ha calgut tenir cap carnet sindical per poder treballar. Això però, no passa a la majoria d’estats europeus ni als USA, en aquests països els actors han d’estar sindicats per poder treballar (no són tan demòcrates com nosaltres, oi?) Sempre m’ha semblat que la no obligatorietat d’estar sindicat en el nostre país esdevé un greuge per a tots, més que una llibertat individual. Als polítics ja els van bé les associacions professionals que actuen com a sindicats perquè aquestes tenen poca força degut a que no hi ha cap llei marc per sobre que protegeixi als treballadors del sector amb la seva especificitat concreta. No hi ha ni una llei de teatre ni de l’audiovisual, per molts intents que se n’hagin fet en múltiples ocasions. Personalment, sempre he admirat el règim d’intermitents de l’espectacle que tenen en aquest país tan proper però cada vegada més llunyà, França. Per molt que les associacions sindicals diguin que sempre s’ha de treballar per compte d’altri, els professionals d’aquí a casa nostra no els queda més solució, en una gran part de les contractacions, que treballar en negre o fer-se autònom, però això només ajuda a anar tirant, però no garanteix els mínims drets com a treballadors, els actors esdevenen mercenaris de per vida, no per culpa seva sinó del sistema, tant en l’àmbit públic com en el privat, que no els ofereix cap altra possibilitat.
Quan es parla de la salut del sector, sempre es menteix: hi ha molta creativitat, hi ha repartiments de luxe, hi ha molta emprenedoria, el públic va en augment, hi ha actors i director revelació, genis i genialitats, etc, etc. Però el tant per cent de professionals que es pot guanyar la vida, com diuen en el manifest de l’associació d’actors, és misèrrim. I el que és pitjor, el sistema ha creat unes classes ben diferenciades, no en actors bons i dolents, sinó en uns pocs que es guanyen molt bé la vida, i una quantitat ingent d’actors que no poden acabar el mes, i això és molt greu a la meva manera de veure. Només hi ha, el de sempre, la solució col·lectiva per resoldre aquest esperit mercenari i les desigualtats, l’individualisme predominant avui en dia només serveix per fer créixer aquests estigmes purulents.

O sigui, que no tenim més remei que continuar ballant...